Niets schreeuwt zo lente als de asperge! 20 - 01 - 2017

Niets schreeuwt zo lente als de asperge! Laat je inspireren

Asperges zijn als typische lentegroenten erg geliefd. Op 13 april 2017 vindt de nationale opening van het aspergeseizoen plaats. Dan kunnen we tot eind juni weer volop genieten van “het witte goud”. Veel Nederlanders houden van asperges. Voor jou een mooie gelegenheid om je creativiteit hier op los te laten!

De Nederlandse consument eet gemiddeld een kilo asperges per jaar. De afgelopen 10 jaar is de gemiddelde consumptie van asperges per persoon per jaar toegenomen. Ruim tweederde van alle aspergeaankopen wordt gedaan in de supermarkt. Dus de asperge wordt veelvuldig in eigen keuken gebruikt. Restaurants serveren voornamelijk asperges op de klassieke manier met ham, ei en hollandaisesaus. Er is echter zoveel meer mogelijk. Verras je gasten daarom eens met een ander aspergegerecht. Een mooie kans om jouw menukaart onderscheidend te maken ten opzichte van jouw concurrent collega’s.

Asperges in combinatie met aardappelen zijn een echte aanrader. Wat dacht je bijvoorbeeld van asperges en gerookte zalm met minikrieltjes wilde knoflook. Meer inspirerende asperge gerechten vind je hieronder:
- Mini asperge en parmezaan gratin-sandwiches met zalmfilet en courgette
- Lamsrack met rösti rondjes 
- Mini gratin asperge op traditionele wijze
- Asperges met steamfresh krieltjes

Wil je de producten zelf een keer proberen, vraag dan hier een samplebox aan.

PS: heb je het blog van onze chef-kok Tom al gelezen? Hierin geeft je tips over het bewaren en bereiden van asperges.

Seizoenskalender voor de lente

De lente seizoenskalender

Wat is er nou leuker dan koken met seizoensproducten? Het is niet alleen een culinaire voorwaarde, maar ook nog eens prijstechnisch voordelig om seizoensgebonden producten in jouw gerechten te gebruiken. Om het jou makkelijker te maken, hebben wij een mooi overzicht gemaakt welke producten goed verkrijgbaar zijn in de lente.

Lees meer

Aanbod vegetarische gerechten in horeca onvoldoende

Met name millennials kiezen steeds vaker bewust voor minder vlees en vis. Dat blijkt uit online onderzoek door Toluna in opdracht van Aviko Foodservice onder 300 respondenten tussen de 18 en 35 jaar die flexitariër zijn. Supermarkten spelen al goed in op de vega trend. Het aanbod en de diversiteit van vegetarische gerechten op de menukaart van restaurants is echter nog niet optimaal...

Lees meer