Inspiratie voor chefs

Haal meer uit maaltijdbezorging

4 tips om meer uit je maaltijdbezorging te halen

Sinds corona zijn veel restaurants gestart met maaltijdbezorging. Daarbij ging het er in eerste instantie natuurlijk om zo snel mogelijk een bezorgservice op te zetten en moest vooral de basis op orde zijn. Maar dat is niet voldoende als je écht een succes wilt maken van je bezorgservice. Daarom geven we je hieronder 4 tips om meer uit je maaltijdbezorging te halen.

1. Sluit je aan bij een professioneel bestelplatform

Neem jij nog steeds bestellingen aan via de telefoon of mail? Realiseer je dan dat dit extra tijd en mankracht kost. Die kun je juist in de keuken en in de bezorgdienst goed gebruiken. Overweeg dus eens je aan te sluiten bij een extern bestelplatform zoals Thuisbezorgd.nl. Dit is beter voor je online vindbaarheid en jij houdt tijd over om te doen waar jij goed in bent. Bovendien is ook je administratie meteen op orde. Een nadeel is dat je per order commissie moet betalen en overgeleverd bent aan de service van het platform. Het is daarom verstandig om meerdere verkoopkanalen te combineren. Zo ben je voor je omzet ook niet volledig afhankelijk van één platform. Goed om te weten: verschillende bezorgplatformen en groothandels bieden momenteel een steunplan aan om de kosten voor een professioneel bestelsysteem te verlagen.

2. Zet Facebook adverteren in

Dikke kans dat in je eerste bezorgweek flyers hebt verspreid in je omgeving. Hiermee bereik je weliswaar mensen in de omgeving van je restaurant, maar het kost veel tijd om al die flyers rond te brengen. Zeker als je ook mensen in omliggende steden en dorpen wilt bereiken. Bovendien belandt je flyer ook bij mensen in de brievenbus die misschien helemaal niet tot de doelgroep van je restaurant behoren en die je flyer meteen bij het oud papier gooien. De oplossing? Facebook adverteren. Met Facebook ads bereik je precies de juiste doelgroep. Lees ook ons artikel met tips voor Facebook adverteren voor restaurants.

3. Wijs iemand aan die verantwoordelijk is voor de bezorging

Krijg je dagelijks veel bezorgbestellingen binnen en worden deze op dit moment nog verwerkt door de bediening? Overweeg dan een medewerker aan te wijzen die exclusief verantwoordelijk is voor de bezorging. Op deze manier kunnen medewerkers in de bediening zich op de restaurantgasten focussen en verklein je de kans dat er iets misgaat. Mogelijke taken van deze ‘bezorgspecialist’:

  • Bestellingen opnemen
  • Tassen inpakken
  • Controleren of de bestelling compleet is (denk ook aan servetjes en marketingmaterialen zoals kortingsbonnen)
  • De tas overhandigen aan de bezorger
  • Contact onderhouden met de bezorger
  • Sauzen aanvullen
  • Verpakkingen in elkaar vouwen

Aanvullende tip: richt ook een ‘bezorghoek’ in als je dat nog niet gedaan hebt, met extra werkruimte om bestellingen klaar te maken en in te pakken, en om grote tassen en dozen te kunnen opslaan.

4. Ontwikkel een klachtenbeleid

In je restaurant ben je eraan gewend dat gasten je direct aanspreken als er iets schort aan hun gerecht. Dan kun je het ook direct oplossen. Nu word je ineens geconfronteerd met klanten die online klagen dat hun eten koud was bij aankomst of dat hun blikje fris ontbrak. Het is dan ook belangrijk om een klachtenbeleid te hebben en dit te communiceren naar je medewerkers. Elke klacht is immers een kans om je dienstverlening te verbeteren. Enkele tips:

  • Moedig je klanten proactief aan hun klacht met je te delen.
  • Leg duidelijk uit hoe ze dat kunnen doen (doe bijvoorbeeld een briefje bij de bestelling (“Klopt er iets niet? Bel nummer…”).
  • Los de klacht netjes op. Een tevreden klant is een terugkerende klant. Geef bijvoorbeeld een bon voor korting op de volgende bestelling.

Evalueer de binnengekomen klachten regelmatig en houd ook je reviews in de gaten. Welke klachten komen vaker terug en hoe kun je die oplossen?

Benieuwd hoe je snel een bezorgdienst op poten zet? Lees 5 tips om snel te starten met maaltijdbezorging.

Laat je inspireren en blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze mailings!

Laat je inspireren en blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze mailings!