Ontvang regelmatig seizoensgebonden inspiratie, trends en de nieuwste ontwikkelingen in de foodsector Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Inspiratie voor chefs
Inspiratie

6 tips om je restaurant te promoten

Iedere horecazaak wilt graag haar terras en restaurant vol zien stromen met tevreden gasten. De tijd dat gasten uit zichzelf naar jouw restaurant of terras trekken is helaas achter ons, mede doordat thuis koken alsmaar populairder wordt. Tijd om je horecazaak goed op de kaart te zetten en actief aan de slag te gaan met het promoten van jouw restaurant! In deze blog lees je onze 6 tips die je helpen bij het promoten van je restaurant. Het lijkt eenvoudig; een simpele flyer verspreiden, een poster maken en ophangen of berichten of zelfs een advertentie op sociale media zetten. Niets is echter minder waar. Een goede promotiestrategie is onmisbaar en het leuke is; de basis hiervan ligt bij het restaurant zelf.

Tip 1 - Wees uniek

Iedereen kan een standaard flyer verzinnen en laten drukken, maar echt veel respons levert dit vaak niet op. Onze eerste tip ligt misschien wat voor de hand, maar is zeker niet onmisbaar: wees uniek. Laat je creativiteit de eigen loop. Dat hoeft niet perse naar voren te komen in het ontwerp van je flyer, het kan ook in de vorm van creatieve en pakkende tekst of een bijzonder aanbod. De boodschap die je uit wil dragen is een belangrijke basis voor het succesvol promoten van jouw restaurant.

Tip 2 - Verzin creatieve acties

Ben je van plan om speciale aanbiedingen de deur uit te doen? Maak deze dan uniek en memorabel. Ga verder dan het enkel geven van kortingen. Op Facebook is het zo leuk om een ‘like & deel’-actie op te zetten; kies uit alle gebruikers die het bericht geliked en gedeeld hebben een winnaar, deze ontvangt dan bijvoorbeeld een gratis maaltijd. Daarnaast zijn er nog vele andere manieren mogelijk. Creativiteit vormt bij alle acties de drijfveer. Je zult dan vanzelf merken dat jouw volgers op Facebook ook actief over jouw restaurant berichten en recensies gaan verspreiden. Een betere promotie van jouw horecazaak kun jij je bijna niet wensen!

Tip 3 - Val op

Probeer daarnaast zoveel mogelijk op te vallen in de verschillende media, gebruik hiervoor zowel offline als online media. Voor gedrukte media gelden andere regels dan de sociale media. Wanneer je een flyer wilt bezorgen bij huizen in de buurt, dan is het van belang dat je flyer in een ‘geseald’ pakketje zit. Uit onderzoek blijkt dat advertenties in deze pakketjes meer opvallen dan losse blaadjes. Ook is het handig om je flyer op dik(ker) papier te drukken, dat trekt meer aandacht bij de toekomstige klant. Ben je van plan om op social media te gaan promoten? Goed bezig. Facebook leent zich uitstekend om je doelgroep via online media te bereiken. Maak een advertentie, selecteer je doelgroep en het maximale budget dat je wilt uitgeven. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is wachten, Facebook zorgt er namelijk voor dat jouw advertentie bij de doelgroep in de tijdlijn verschijnt. Laat de gasten maar komen!

Tip 4 - Doe wat terug voor de omgeving

Laat je als restaurant in de omgeving zien! De vraag naar maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) bereikt de laatste tijd zijn hoogtepunt. Om je restaurant positieve aandacht te geven is het handig om actief betrokken te zijn bij plaatselijke evenementen of evenementen in de regio. Wanneer een consument ziet dat het restaurant ook maatschappelijk betrokken is, dan is de kans groter dat de consument in de toekomst bij jouw restaurant komt eten. Jouw deelname aan een evenement of festival deel je uiteaard met jouw volgers op Facebook.

Tip 5 - Herhaal de boodschap

De boodschap van jouw restaurant valt past echt goed op wanneer de toekomstige klanten hem vaker gaan zien. Zorg daarom voor herhaling en het verzenden van jouw boodschap via verschillende media. Een heel eenvoudig voorbeeld: wanneer je posters laat drukken, zorg er dan ook voor dat er bijvoorbeeld een groot spandoek aan de gevel hangt, en de menukaarten over dezelfde boodschap beschikken. Daarnaast dient de boodschap ook veelvuldig via sociale media gezien te worden. Belangrijk hierbij is dat alle boodschappen hetzelfde zijn. Op deze manier gaat jouw doelgroep het restaurant en de boodschap herkennen. De kracht van de herhaling is, naast een uniforme boodschap, een belangrijke pijler bij de promotie van jouw restaurant.

Tip 6 - Doe dat wat jij belooft

De laatste tip mag zeker niet onopgemerkt blijven; zorg voor optimale service. Beloof je iets als restaurant? Kom dan de belofte ook na, op deze manier kweek je vertrouwen bij de klant. Als je eenmaal je klanten binnen hebt, koester deze dan en leg ze af en toe in de watten. Dan kan bijvoorbeeld door het opzetten van een actie voor vaste gasten. Tegen goede service kan niks op en dat is dan ook een van de belangrijke tips.