Inspiratie voor chefs

Checklist: hoe schrijf je de perfecte post?

Lekker gerecht: check. Een foto waarvan het water je in de mond loopt: check. Alleen nog een ijzersterk onderschrift en je bent klaar om likes te gaan scoren.

Een goed onderschrift is belangrijk:

  • om mensen langer naar je bericht te laten kijken en
  • om mensen zover te krijgen dat ze je post liken of een reactie achterlaten. Hoe intensiever mensen bezig zijn met je bericht (leestijd, likes en reacties), hoe beter je bericht scoort in het algoritme en hoe meer mensen je bericht te zien krijgen.

Denk je nu: algo-wat? Algoritmes zijn de ingewikkelde berekeningen die social media maken om te bepalen welke berichten voorrang krijgen in de tijdlijn. Daarvoor gebruiken ze een heleboel data, maar likes, reacties en leestijd zijn een paar van de belangrijkste gegevens.

Hoe schrijf je de perfecte post? Volg deze handige checklist en verbaas jezelf.

Een killer eerste regel

Trek de aandacht met een prikkelend statement, roep een emotionele reactie op of deel een exclusieve deal. Je eerste regel moet mensen meteen laten stoppen met scrollen. ‘Je mag onze chef Rob ’s nachts wakker maken voor een lekkere geitenkaas’ klinkt bijvoorbeeld een stuk leuker dan: ‘Bestel nu ook een geitenkaassalade’.

Een overtuigende call-to-action

Wat wil je dat je volgers doen na het zien van je post: moeten ze je bericht liken, een reactie achterlaten of een bestelling bij je plaatsen? Geef dit duidelijk aan in je bericht. Dat is een call-to-action in marketingtermen. Vraag bijvoorbeeld ‘met wie wil jij deze nieuwe wildstoof komen proberen?’ als je wil dat mensen een reactie achterlaten.

Consistente schrijfstijl

Natuurlijk moeten de d’tjes en t’tjes op orde zijn, maar het is ook belangrijk om te zorgen dat je teksten consistent zijn in hun stijl. Wat past bij je zaak: zijn jullie heel enthousiast met veel uitroeptekens of juist lekker no-nonsense en to the point? Wijk daar dan niet van af. Onze tip? Houd het lekker persoonlijk, dat werkt altijd.

Hashtags

Hashtags zijn vooral op Instagram belangrijk. Daar kunnen nieuwe gasten je vinden via de juiste hashtags, bijvoorbeeld doordat je specifieke gerechten maakt of een bepaald merk of ingrediënt gebruikt. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn: via #restaurant ga je niet veel nieuwe volgers krijgen, maar wel met bijvoorbeeld #veganutrecht.

Witregels en emoji’s

Lange verhalende berichten doen het vaak goed, maar niemand zit te wachten op onoverzichtelijke lappen tekst. Geef je volgers wat ademruimte door witregels te gebruiken en zet meteen wat leuke emoji’s in je bericht. Posts met emoji’s krijgen meer likes dan posts zonder!


Een goed onderschrift geeft context bij je foto, voegt persoonlijkheid toe aan je bericht en inspireert volgers om in actie te komen.