Ontvang regelmatig seizoensgebonden inspiratie, trends en de nieuwste ontwikkelingen in de foodsector Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Inspiratie voor chefs
Inspiratie

De aardappel: daar zit heel wat in

Aardappels zitten boordevol goede voedingsstoffen. Drie goede redenen om aardappels vaker mee te nemen in je menuplanning.

1. Gezond

Aardappels bevatten veel vitamines. Behalve vitamine B-complex zit er ook een grote hoeveelheid vitamine C in. Een aardappel bevat zelfs net zo veel vitamine C als de meeste fruitsoorten. Daarnaast zitten er in de aardappel veel mineralen als kalium, magnesium, fosfor, ijzer en calcium. Elke mineraal speelt een eigen rol in het gezond houden van het lichaam. Verder zijn aardappels een bron van vezels, die zorgen voor een verzadigd gevoel en een goede spijsvertering. Wanneer je de aardappels in de schil bereidt, bevatten ze de meeste vezels. Bovendien gaan er dan zo min mogelijk voedingsstoffen verloren.

2. Geen dikmaker

De aardappel staat bij veel mensen te boek als dikmaker. Ten onrechte. Hij bevat weliswaar veel koolhydraten, in de vorm van zetmeel. Maar het gaat hier om complexe koolhydraten, die geleidelijk hun energie afgeven. Je houdt daardoor lang een verzadigd gevoel. Aardappels bevatten bovendien de helft minder koolhydraten dan rijst of pasta (per 100 gram), en daarmee ook minder calorieën. Het grootste bestanddeel van de aardappel is water: de pieper bestaat voor maar liefst 80 procent uit vocht.

Beste optie voor een gezond menu:
aardappel – per 100 gram 82 kcal
witte gekookte rijst – per 100 gram 96 kcal
gekookte zilvervliesrijst – per 100 gram 137 kcal
gekookte pasta: per 100 gram 100 kcal

3. Allergenenvrij

In tegenstelling tot bijvoorbeeld pasta is de aardappel allergenenvrij. Elke gast kan ervan genieten, dus je hoeft geen alternatieve ingrediënten achter de hand te hebben. Let daarbij natuurlijk wel op de manier van bereiden en serveren.