Ontvang regelmatig seizoensgebonden inspiratie, trends en de nieuwste ontwikkelingen in de foodsector Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Inspiratie voor chefs
Inspiratie

Een menukaart maken: waar moet je op letten?

Een menukaart heeft een belangrijke functie voor een restaurant. De kaart zorgt voor een belangrijke, eerste indruk van de onderneming en kan zodoende het verschil maken. Hoe ziet een perfecte menukaart eruit? Wat zijn de do’s en wat zijn de don'ts? Wij leggen het je uit!

Het ontwerp van de menukaart

De menukaart is het visitekaartje van je restaurant. Een menukaart moet daarom zorgen voor een goede eerste indruk. Naast dat de kaart er netjes en verzorgd uit moet zien is overzicht een belangrijk onderdeel. Zo is het van belang dat er een consistent lettertype wordt gebruikt en dat de gekozen achtergrond geen storende factor is. Steek zo voldoende tijd in het ontwerpen van de menukaart. Je wilt immers geen menukaart die er rommelig, onoverzichtelijk en aantrekkelijk uitziet. Het is handig om een testversie voor te leggen aan je medewerkers, zij kunnen feedback geven en dat komt de kwaliteit van de kaart ten goede! Let er ook op dat de look & feel van de kaart goed past bij de uitstraling en sfeer die jij met jouw restaurant uit wil stralen. Perfectie tot in het kleinste detail kan succes maken!

De taal van de menukaart

Een menukaart kan prachtig ontworpen zijn, maar als de inhoud niet klopt, dan is de kracht van de gehele menukaart weg. Het is dus belangrijk dat er geen taalfouten in de kaart staan, deze zijn namelijk ergerlijk. Vooral Franse ingrediënten of gerechten worden vaak verkeerd geschreven. Laat je menukaart controleren wanneer je niet zeker bent of je de woorden goed geschreven hebt.

Probeer daarnaast de gerechten op de menukaart zo smaakvol en aantrekkelijk mogelijk te beschrijven. Uit onderzoek blijkt dat wanneer er gebruikt wordt gemaakt van ‘smeuïge teksten’ dit de omzet van een gerecht flink laat toenemen.

De indeling van de menukaart

Een duidelijke indeling van de kaart is onmisbaar. Logisch is het om de menukaart te beginnen met de voorgerechten, dan de hoofdgerechten en af te sluiten met de nagerechten. Het is een afknapper voor je restaurant om op de menukaart te moeten zoeken naar bepaalde gerechten. Beschikt jullie keuken ook over borrel- en lunchgerechten? Het is dan handig om de deze gerechten een aparte plek te geven op de kaart of beter nog een aparte lunch- en borrelkaart te maken. Zet er echter wel duidelijk bij tot hoe laat deze gerechten te bestellen zijn, dat voorkomt namelijk verwarring voor de klant én voor jullie keuken.

De beleving van de menukaart

De menukaart moet bij het eerste oogopslag van de klant een beleving zijn. Om ervoor te zorgen dat ook jouw kaart een beleving wordt dient de spijskaart te passen bij jullie huisstijl, website en andere persoonlijke kenmerken. Dat zorgt namelijk voor vertrouwen en rust, iets dat wat de klant belangrijk vindt bij het uit eten gaan. 

Een trend waar restaurants tegenwoordig niet meer omheen kunnen is het vertellen van een verhaal achter een concept. Zet bijvoorbeeld op de menukaart waar producten vandaan komen, wat de geschiedenis van jouw onderneming is en wat jullie kernwaarden zijn. Op deze manier voelen klanten zich meer betrokken bij jouw restaurant, en dat komt de omzet ten goede.

De toekomst van de menukaart

Wil je helemaal bij de tijd zijn? Overweeg dan eens digitale menukaarten, in sommige trendy restaurants kom je ze zelfs al tegen. Laat je gasten gerechten bestellen door ze te laten drukken op een iPad of een andere tablet. Voor jouw gasten is dit een enorme beleving en een nieuwe ervaring. Houd er wel rekening mee dat het gebruik van digitale menukaarten wel in de stijl van jouw restaurant past.