Ontvang regelmatig seizoensgebonden inspiratie, trends en de nieuwste ontwikkelingen in de foodsector Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Inspiratie voor chefs
Inspiratie

Dit is wat je als chefkok moet weten over 2017

foodtrends 2017

Gerenommeerde bladen en bloggers binnen foodservice schreven de afgelopen maand over foodtrends die we in 2017 kunnen verwachten. Hoofdredacteur Hans Steenbergen van Food Inspiration Magazine gaf aan dat het definitief over en uit is met fake, met onecht, met ongezond en met onwaar. Wij hebben alle trends doorgenomen en de meest relevante trends voor jou op een rij gezet. Trends waarvan wij denken dat deze het meeste effect hebben op jouw keuken én op jouw gasten.

Food to go

Gemak dient meer en meer de mens. Door de blurring van de foodservice sector vervagen grenzen tussen specialismen. Zo kun je in een café tegenwoordig prima een vorkje prikken en bieden steeds meer restaurants de mogelijkheid om eten af te halen en eventueel zelfs te bezorgen. Grote kans dat jouw gasten dat ook al eens hebben gevraagd. Er zijn wellicht genoeg redenen om het niet te doen. Toch is het introduceren van een ‘‘to go’’ concept zeker de overweging waard. Zo verbreed je de service naar jouw gasten én zullen ze jouw restaurant meenemen in de keuze van afhalen.

Think global act local

Millennials zijn een belangrijke groep gasten. In hun rol als influencer zijn ze erg bepalend voor jouw kaart en concept. Opvallend is dat deze jonge doelgroep (18 tot 35 jaar oud) veel reist. Op reis wordt hun smaakvoorkeur beïnvloed. In verschillende landen komen ze in aanraking met onbekende en verrassende smaken, maar ook met avontuurlijke combinaties en structuren van etenswaren. Gedreven hierdoor ontstaat er de zogenaamde new nomadic cuisine. Dit is een wereldse keuken waarbij goed doen voor de lokale gemeenschap een belangrijke rol speelt. 

Menu van de chef

Steeds meer restaurants bieden een menu van de chef aan. Speel in op deze trend en toon jouw gasten het door jou samengestelde menu. Het geeft je niet alleen de gelegenheid om je gezicht te laten zien, maar het straalt ook vertrouwen uit dat er iemand met passie voor het vak in de keuken staat. Bovendien is het dé gelegenheid om jouw beweegredenen te vertellen waarom jij voor dit menu hebt gekozen. Kortom, een mooi initiatief voor een extra stukje gastenbinding.

#foodlover #trending

Steeds vaker maken gasten foto’s van hun gerecht en delen ze dit onder de noemer #foodlover/#foodie/#lifestyle op Instagram. Vooral millenials weten hier wel raad mee. Zorg daarom voor fotowaardige gerechten. Daarnaast is het zinvol om een eigen Instagram account aan te maken. Je kunt dan zelf gerechten delen, maar ook monitoren wat gasten over je zeggen. Wil je het helemaal goed aanpakken, plaats dan jouw Instagramnaam op de menukaart. Zo stimuleer je het aantal posts.

Veggie verovert

Ook in 2017 zet de vega trend door. Gasten verwachten een ruim aanbod van vegetarische gerechten op de menukaart. Uit eigen onderzoek blijkt echter dat maar liefst 60% van de flexitariërs de diversiteit van vegetarische gerechten op de menukaart matig tot slecht vindt. Werk aan de winkel dus... Kijk daarom eens kritisch naar je eigen menukaart. Biedt jouw menukaart voldoende vegetarische gerechten en is het aanbod divers genoeg?