Ontvang regelmatig seizoensgebonden inspiratie, trends en de nieuwste ontwikkelingen in de foodsector Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Inspiratie voor chefs
Inspiratie

Gastvrijheid is een ambacht

Gastvrijheid is een ambacht

Geef je thuis een etentje, doe je dat voor de gezelligheid. Tegelijk wil je met het menu flink uitpakken voor je gasten. Zo vaak komen ze immers niet. En bovendien, eerlijk is eerlijk, wil je ook wel even laten zien hoe goed je nu helemaal kunt koken. De kookworkshop bij die televisiechef heb je niet voor niets gevolgd. En die wijncursus ook niet. Nu we allemaal gewend zijn om vaak uit eten te gaan, kom je als gastheer/vrouw ook met veel minder weg dan pakweg tien jaar geleden.

De gast van nu is door en door verwend. Dankzij de bijzondere locaties en unieke wereldwijde eetervaringen die velen van ons inmiddels heel gewoon vinden. Was het vroeger nog voldoende als je lekker kookte, nu moet alles de restaurantperfectie benaderen. Ook de aankleding, wijn en koffie. Een Instagrammable ervaring van horecakwaliteit, voor minder doen we het niet meer. Kijk maar eens op Pinterest, waar de perfect gestylede thuisetentjes in sprookjesachtige velden of mystiek verlichte omgebouwde schuren je om de oren vliegen. Doe dat maar eens na in je appartementje drie-hoog of op je Spartaanse woonboot. Je zou er spontaan gastvrijheidsangst van krijgen. En dat is vast niet de bedoeling. Want waar draaide het nu eigenlijk ook alweer om? Dat we allemaal een op Facebook perfect ogende avond hebben gehad?

Gastvrijheid gaat niet alleen over lekker eten en een vingerlikkend mooie entourage – twee zaken die veel restaurants tegenwoordig behoorlijk onder de knie hebben. Gastvrijheid gaat over mensen. Over oprechte aandacht. En dienstbaarheid. Over gasten zich op hun gemak laten voelen: hier hoef je niets op te houden, je bent immers onder ons. Niet voor niets dat gastvrijheid juist in de horeca vaak nog de zwakste schakel is. Want dat kun je niet faken, dat moet een deel van jezelf zijn.

Als ik moet kiezen, zal ik altijd gaan voor een redelijke maaltijd in een ultiem gastvrije omgeving, waar ik me welkom voel vanaf de hand die ik krijg bij binnenkomst tot de jas waarin ik word geholpen bij vertrek. En waar niet elke drie minuten iemand anders aan mijn tafel staat te buigen met een ingestudeerd riedeltje en een dreigend naar mijn bord wijzende pink. Het spreekwoordelijke warme bad, dat is gastvrijheid. Een serieus ambacht. En hoeveel wij thuis ook hebben geleerd van restaurants, wat dat betreft kan het restaurant nog wat leren van ‘huisgemaakt’.

 

Marjan Ippel

Foodtrendwatcher Marjan Ippel schrijft vanaf nu elke maand een trendartikel voor Vier het seizoen. Marjan Ippel schrijft over food en foodtrends in off- en online magazines als Elle Eten, Entree en FavorFlav.com. Ze geeft inspiratiepresentaties aan horeca en voedingsindustrie, (is bedenker en medeauteur van de bestseller Mijn Amsterdam van sterrenchef Ron Blaauw en ze is jurylid voor o.a. De Horecava Innovation Award en de Entree Hospitality & Style Awards.