Ontvang regelmatig seizoensgebonden inspiratie, trends en de nieuwste ontwikkelingen in de foodsector Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Inspiratie voor chefs
Inspiratie

Horecatrends 2018

Horecatrends 2018

Wij van Vier het Seizoen houden je graag up-to-date van de nieuwe trends op het gebied van de horeca. Elk jaar geven wij de nieuwste trends en ontwikkelingen, zo ook 2018. Wij vertellen je ze graag.

Bekijk nu ook de horecatrends voor 2019.

Alles in de mix

Een beetje van alles, dat is de nieuwe trend in de keuken. Als chefkok is het de trend om verder te kijken dan enkel de normale of standaard gerechten. Jouw gasten verwachten verrast te worden als ze uiteten gaan. Door gerechten uit verschillende landen te combineren krijgen de standaard gerechten een opvallend, maar lekker smaakeffect. Laat de gasten smaken proeven die ze nog nooit eerder geproefd hebben. Zo onderscheidt je je als restaurant van de rest. Denk zo eens aan Hollandse aardappelkrieltjes met Spaanse chorizo en paprika of aardappeltjes gemarineerd in Koreaanse sojasaus. Bovenal is en blijft het een culinaire voorwaarde om te blijven koken met verse producten uit het seizoen. Deze foodtrend heeft zich de afgelopen jaren al ingezet en zal, naar verwachting, ook het komende jaar steeds belangrijker worden. 

Weg met de dagelijkse dagorde

Ontbijten, lunchen en dineren; dat was de huidige standaard. Toch zien wij steeds vaker dat consumenten deze oude orde doorbreken. Consumenten zijn tegenwoordig namelijk steeds vaker op zoek naar een lekker hapje van de borrel- of fingerfoodkaart in plaats van bijvoorbeeld een uitgebreide lunch. Hier speel je als chefkok makkelijk op in. Kies zo voor goed gevulde bitterballen of zet bijvoorbeeld een portie ambachtelijke frieten op de kaart. Met name de dagdelen na de ‘normale’ lunch- en dinertijd worden steeds populairder. Denk hierbij bijvoorbeels aan een snack-uurtje aan het begin van de avond of een heerlijke, speciale koffie met een klein gebakje zo rond vier uur in de middag. Op deze trend kun je makkelijk inspelen door bijvoorbeeld de gerechten van de lunchkaart in afgeslankte vorm te serveren of juiste gerechten te combineren. Een bijkomend voordeel is, dat je jouw gasten meteen kennis kan laten maken met verschillende gerechten van de lunchkaart. Dat !

Verbouw zelf

‘Groentes zijn het nieuwe vlees’, dat is een ontwikkeling die je de laatste tijd veel hoort en inmiddels binnen de horeca een ware trend is geworden. De groenten komen steeds vaker centraal te staan op het bord. Toch is de ene groente de andere niet. Want als chef tel je niet mee wanneer je je alle groentes uit zakjes haalt. Nee, het is de trend om de groente zelf te verbouwen in een moestuintje. Natuurlijk is het niet haalbaar om alle groenten, zoals aardappelen, zelf te kunnen verbouwen. Zoek dan actief de samenwerking op met lokale bedrijven die dagverse groenten, vlees, vis en andere ingredienten bij jou gaan leveren. Zo sla je twee vliegen in één klap: jij kan koken met verse seizoensproducten  en jouw leverancier kan trots vertellen dat hij jouw leverancier is. Dat is meteen wat extra promotie van jouw restaurant in de regio.

Zelf gerechten samenstellen

De vraag van de consument naar zelf samengestelde gerechten blijft maar groeien. Deze casual food-trend blijft zich maar doorzetten en dat resulteert in nieuwe concepten. Menukaarten worden kleiner terwijl het aantal ingrediënten groeit. Als chefkok zet je bij deze casual food-trend alleen de basis van een gerecht op de menukaart. Laat vervolgens de gast zelf de (lokale) ingrediënten kiezen, de topping bepalen of selecteren welke soort pasta ze willen. Het is belangrijk dat de producten die je aanbiedt het liefst biologisch en eerlijk zijn, want ook die trend zet zich door.

Krapte op de arbeidsmarkt

De economie trekt aan en de krapte op de arbeidsmarkt wordt op vele gebieden voelbaar. Helaas is dit ook een trend binnen de horeca. Chef-koks en ander goed horecapersoneel is zeer schaars, met deze trend wil je als restaurant eigenlijk niet te maken krijgen. Ons advies: weer zuinig op jouw personeel. We beseffen ons dat medewerkers in de horeca niet altijd op de meest gunstige tijden moeten werken. Om een goede balans tussen werk en privé te houden, adviseren wij iedere restaurant eigenaar om in gesprek te blijven met het personeel. Niet alleen over de dagelijkse gang van zaken, maar ook één-op-één met de individuele personeelsleden. Op deze manier bouw je een band op en kun je makkelijk en snel inspelen op een veranderende situatie, zonder dat de passie voor het vak verloren gaat. Op deze manier laat je niet alleen jouw betrokkenheid bij het welzijn van de medewerkers zien, maar zul je merken dat jouw personeel zich verbonden voelen met jouw restaurant.

Vegetariers en flexitariers

Steeds meer consumenten kiezen, om verschillende redenen, er voor om een dag of helemaal geen vlees of vis meer te eten. Ze kiezen bewust voor gerechten bereid met louter groenten. Hoewel het aanbod aan vegetarische gerechten op de menukaart stukje bij beetje verbetert wordt is dit een duidelijke trend die doorzet en... waar nog veel te winnen valt. Op deze horecatrend kun je relatief makkelijk inspelen. Immers bij nagenoeg ieder gerecht worden passende groenten geserveerd. Verras de vegetariers en flexitariers eens met een overheerlijke groenteschotel (in plaast van een quiche of een gevulde courgette), bereidt met bijzondere seizoensgroenten. Je zult zien, dat dit door de gasten enorm wordt gewaardeerd en jouw verrassingsmenu zich als een lopend vuurtje verspreidt.

Om je alvast op weg te helpen, hebben wij een aantal mooie vegetarische recepten samengesteld: