Ontvang regelmatig seizoensgebonden inspiratie, trends en de nieuwste ontwikkelingen in de foodsector Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Inspiratie voor chefs
Inspiratie

Onderschat het belang van de jonge gast niet!

Kinderen uit eten nemen, is soms een groot avontuur. Toch is het belangrijk om als restaurant kindvriendelijk te zijn. Huishoudens geven jaarlijks ruim 2.000 euro uit aan/in restaurants en hotels. Dat is bijna 6% van hun totale bestedingen*. En kinderen hebben meer invloed dan je denkt: meer dan de 80% van de ouders** geeft aan de mening van hun kind belangrijk te vinden bij de keuze voor een restaurant. Dat blijkt uit onderzoek van Toluna, uitgevoerd in opdracht van Aviko Foodservice onder 300 Nederlandse ouders. Kinderen weten tegenwoordig heel goed wat ze willen en zijn daarom een belangrijke doelgroep. Onderschat de jonge gast dus niet!

Een kindvriendelijk restaurant hoeft niet overdreven kinderachtig te zijn. Een restaurant wordt het vaakst beoordeeld op kind vriendelijkheid door de aanwezigheid van een aparte kinderkaart en speelgoed, zoals een kleurplaat voor aan tafel. Zet ouders met kinderen dus op de juiste plek: een grote tafel met voldoende ruimte om op te spelen. Of zorg voor een aparte speelhoek, waar kinderen zich ook prima kunnen vermaken tussen het wachten door. Zorg er daarnaast voor dat kinderen snel worden bediend, want hun geduld raakt snel op.

Houd ook in je menuplanning rekening met de jonge gast. Bijna een kwart van de ouders geeft aan het aanbod aan gerechten voor kinderen slecht te vinden. Een frietje met snack is nog steeds favoriet. Maar zorg ook voor de nodige afwisseling. Kinderen worden vanuit verschillende hoeken gestimuleerd om een breder smakenpallet te ontwikkelen. Denk maar aan programma’s als ‘’Junior Masterchef’’. 
Inspiratie voor de kinderkaart nodig? Neem dan eens een kijkje naar deze recepten voor kids:
Kiplekkerrrr
Vissa op je bord
Frietza

Wil je meer weten? Download dan nu de infographic!

*Bestedingen van huishoudens van CBS 
**Consumentenonderzoek van Toluna maart 2017 onder 300 respondenten met kinderen die de afgelopen 3 maanden uit eten zijn geweest