Ontvang regelmatig seizoensgebonden inspiratie, trends en de nieuwste ontwikkelingen in de foodsector Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Inspiratie voor chefs
Inspiratie

Trends waar jij je voordeel uit kunt halen

De foodservice is een branche die constant in beweging is. Hij vernieuwt en verrast. Traditionele producten en recepten krijgen een nieuw jasje, veel invloeden uit het buitenland, de bezorgmarkt blijft onstuimig groeien, de opkomst van plant-based & vegan, het tegengaan van voedselverspilling en duurzaamheid begint nu echt een grote rol te spelen in het ondernemerschap.

Er  zijn veel ontwikkelingen en trends waar jij voordeel uit kunt halen. Sterker nog. Er zijn een aantal die jou direct geld opleveren. Dat zijn niet allemaal nieuwe trends. Sommige zetten nu echt door. We benoemen graag een aantal belangrijke, die voor jou een rol van betekenis gaan spelen.

Power to the plants

Vegan en vegetarisch is steeds meer in opkomst. Vegan nog bij een kleine, maar een snel groeiende groep, waarbij flexitariërs alom vertegenwoordigd zijn. De voeding is veel toegankelijker geworden en het idee dat Vegan alleen voor de alternatievelingen en ‘gezondheidsfreaks’ was, is het nu voor iedereen verkrijgbaar. De drempel wordt steeds verder verlaagd, zelf voor de echte vleeseter, die steeds vaker een vleesloze dag inplant. Wellicht is het zelf geen trend meer, maar voor veel mensen al een serieuze levensstijl aan het worden. Goed om hier ook rekening mee te houden op de menukaart. Niet  simpelweg het vlees weglaten, maar volwaardige vegetarische of veganistische maaltijden aan de menukaart toevoegen. We hebben hieronder een aantal inspiratierecepten voor je op een rijtje gezet. 

Healthonism 

Je ziet de trend naar persoonlijke producten, ingrediënten die speciaal zijn afgestemd op jou persoonlijke voedingsbehoefte. Op basis van een sample kan precies gekeken worden waar jij op dat moment behoefte aan hebt. Voeding op basis van DNA! Het bestaat. Zoals bij restaurant Vita mojo in London. Het gaat echt om jouw persoonlijke behoeftes.

Digitalisering

Always on! In Amerika en China speelt digitalisering een steeds grotere rol. Je hebt er onder andere “doubles lines”. Als je online besteld hebt, bijvoorbeeld via de app of website dan heb je een aparte rij in de zaak. Daarnaast is het eten ook steeds vaker te personaliseren/ aan te passen aan jou smaak of gemoedstoestand! 

Reviews zijn steeds belangrijker. Ze worden net zo vertrouwd als mond tot mondreclame. Dus ga altijd de interactie aan en wees open en eerlijk! Reviews zijn in het social media tijdperk belangrijker dan het maken van traditionele reclame!

De trend bezorgen komt ook voort uit de trend van digitalisering. Bezorging is iets waar je , ook als restaurant, niet meer omheen kunt. Download hier de whitepaper over bezorgen.

Dirty fries

Dirty fries, ofwel friet met topping is overgewaaid uit Canada. De trend bestaat al langer, maar je ziet het steeds vaker en in verschillende combinaties terugkomen. Niet alleen bij het frites atelier, maar ook in een eetcafé of restaurant. De trend zet door. Maak het zo gek als dat je zelf wil. Serveer het als een hoofdgerecht of geef jouw populairste bijgerecht dat extra mee waarmee jij je onderscheidt. Hier vind je enkele suggesties.

Instagrammable 

Eten met je ogen: het gaat om beleving! Beleving, instagrammable food, uniek! Of juist niet? In 2019 openen hele locaties die ingericht zijn op het instagrammen van je eten, zoals The Streetfood Club in Utrecht. Een perfect zitje voor de foto, felgekleurde muren, neonverlichting en briljant opgemaakte borden. Alles ziet er super uit op de foto, zodat het gedeeld kan worden op social media, want we kunnen niet meer zonder…..

Of juist niet, er is namelijk ook een tegenbeweging gaande. Je mag er niet met je smartphone aan tafel zitten. Het gaat om goed eten, gezellig met andere gasten en lekkere producten. Het wordt in sommige zaken al niet meer toegestaan om foto’s te maken! 

Ambacht & authenticiteit

Ambacht is nog steeds een belangrijke trend. Authentieke producten, die zelfgemaakt ogen. De consument is gek op het ambacht en het verhaal dat daarbij hoort. Het gaat gasten om de beleving van het diner of het avondje uit. De bijzondere ervaring die de gast zoekt, kan je als horecaondernemer bieden met huisgemaakte en ambachtelijke producten. Een frietje met schil past perfect in dat plaatje. Naast dat de aardappelschil zorgt voor de ambachtelijk en authentieke uitstraling, geeft het de friet ook veel meer smaak. Een frietje met schil heeft een vollere smaak en is zoeter.